ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ
ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ &ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΝΤΑΞΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΥ
Αθήνα, 27 Μαϊου 2014
Αριθ. Πρωτ: 27045/14
Σχετ.: (25085/14, 24638/14, 24506/14, 21862/14, 22952/14, 22950/14, 22642/2014)
Προς Αποκεντρωμένες Διοικήσεις της Χώρας
Δ/νεις Αλλοδαπών & Μετανάστευσης
Θέμα: «Παροχή διευκρινίσεων»
Σχετ.: Η αριθμ. 12/2014 εγκύκλιος μας
Σε συνέχεια της ανωτέρω εγκυκλίου και με αφορμή σχετικά ερωτήματα που έχουν υποβληθεί ως προς ορισμένα ζητήματα εφαρμογής των μεταβατικών διατάξεων των παρ. 11 και 12 του ν. 4251/2014 (Κώδικα Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ένταξης), θεωρούμε σκόπιμο να σας παρέχουμε τις ακόλουθες διευκρινίσεις:
Α. Διευκρινίσεις επί ζητημάτων εξέτασης εκκρεμών αιτήσεων (Ενότητα Β1, σελ. 6 εγκυκλίου 12) –
Αίτηση θεραπείας –Μη άσκηση ενδίκων μέσων
1. Σε περιπτώσεις εκκρεμών αιτήσεων επί των οποίων έχουν ενημερωθεί οι ενδιαφερόμενοι εγγράφως για την προσκόμιση συμπληρωματικών δικαιολογητικών (π.χ παραβόλου, βιβλιαρίου υγείας), αυτά θα πρέπει να προσκομιστούν εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, το οποίο δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο των τριών (3) μηνών.
2. Ως εκκρεμείς αιτήσεις νοούνται και αιτήσεις ανανέωσης άδειας διαμονής για εξαρτημένη εργασία, παροχή υπηρεσιών ή έργου, δεκαετή διάρκεια ή άδεια διαμονής επί μακρόν διαμένοντος που έχουν υποβληθεί κατά τα έτη 2010, 2011, 2012, 2013, επί των οποίων αναμένεται είτε σχετικό απαντητικό έγγραφο του ΟΓΑ για το χρονικό διάστημα ασφάλισης είτε προσκόμιση απόφασης εξαγοράς ενσήμων από τα υποκαταστήματα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Σε αυτές τις περιπτώσεις, εφόσον υφίσταται βιβλιάριο υγείας σε ισχύ είτε κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης είτε σήμερα, δεν απαιτείται ούτε η εξαγορά από ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ούτε η βεβαίωση του ΟΓΑ και το αίτημα εξετάζεται υπό το πρίσμα των αναφερομένων στην εγκύκλιο 12.
3. Στο πλαίσιο της χρηστής διοίκησης και της ίσης μεταχείρισης, πολίτες τρίτων χωρών, των οποίων τα αιτήματα ανανέωσης άδειας διαμονής για εξαρτημένη εργασία, παροχή υπηρεσιών ή έργου, δεκαετή διάρκεια ή άδεια διαμονής επί μακρόν διαμένοντος που έχουν υποβληθεί κατά τα έτη 2010, 2011, 2012, 2013 και το πρώτο τετράμηνο του 2014 και έχουν απορριφθεί εντός του 2014 λόγω μη συμπλήρωσης του απαιτούμενου αριθμού ημερών ασφάλισης και δεν έχουν ασκήσει ένδικα μέσα μέχρι την έναρξη ισχύος του Κώδικα Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ένταξης, έχουν δυνατότητα υποβολής αίτησης θεραπείας.
Τα σχετικά αιτήματα θα επανεξετάζονται ομοίως ως εκκρεμή υπό το πρίσμα των διαλαμβανομένων στην ανωτέρω εγκύκλιο.
Β. Διευκρινίσεις επί ζητημάτων απορριφθεισών αιτήσεων (Ενότητα Β2, σελ. 7 εγκυκλίου 12)-Άσκηση ενδίκων μέσων
1. Στη συγκεκριμένη διάταξη, επισημαίνουμε ότι υπάγονται μόνο πολίτες τρίτων χωρών, των οποίων τα σχετικά αιτήματα ανανέωσης άδειας διαμονής για εξαρτημένη εργασία, παροχή υπηρεσιών ή έργου, δεκαετή διάρκεια ή άδεια διαμονής επί μακρόν διαμένοντος, (λόγω μη συμπλήρωσης του απαιτούμενου αριθμού ενσήμων) καθώς και των εξαρτώμενων μελών της οικογένειάς τους έχουν υποβληθεί κατά τα έτη 2010 μέχρι 2013, έχουν απορριφθεί και εν συνεχεία έχουν προσφύγει στα Διοικητικά Δικαστήρια και υφίσταται προσωρινή δικαστική προστασία (προσωρινή διαταγή ή απόφαση αναστολής εκτέλεσης της σχετικής απορριπτικής). Όλα τα ανωτέρω πρέπει να ισχύουν σωρευτικά. Όπως αναφέραμε στην εγκύκλιο 12, στους εν λόγω πολίτες τρίτων χωρών μέχρι την έκδοση της άδειας διαμονής, χορηγείται βεβαίωση τύπου Α΄. Εάν υφίσταται εκ παραλλήλου σε ισχύ Ειδική Βεβαίωση Νόμιμης Διαμονής θα πρέπει να προβείτε σε ταυτόχρονη ανάκληση της, ώστε ακολούθως να εκτυπωθεί η Βεβαίωση τύπου Α΄ για το νέο αίτημα.
Συνεπώς η εν λόγω διάταξη δεν καταλαμβάνει αιτήματα ανανέωσης προηγούμενων ετών ιδίου τύπου, ήτοι αιτήσεις 2008 και 2009, που έχουν απορριφθεί και έχουν ασκηθεί ένδικα μέσα από τους ενδιαφερόμενους καθώς σ΄αυτές τις περιπτώσεις οι ενδιαφερόμενοι συνεχίζουν να τελούν υπό το προστατευτικό πλέγμα της προσωρινής δικαστικής προστασίας και της κυα 22037/2010 μέχρι την έκδοση της οριστικής απόφασης επί της αιτήσεως ακυρώσεως.
2. Στις περιπτώσεις των αιτήσεων που έχουν απορριφθεί κατά τα έτη 2010, 2011, 2012 και 2013, το βιβλιάριο υγείας σε ισχύ, το οποίο αναφέρεται μεταξύ των δικαιολογητικών που απαιτείται να προσκομίσουν οι πολίτες τρίτων χωρών μπορεί να είναι σε ισχύ είτε κατά την αρχική υποβολή του αιτήματος που έχει απορριφθεί είτε κατά την κατάθεση του σχετικού αιτήματος υπαγωγής στις μεταβατικές διατάξεις της παρ. 12 του άρθρου 138.
3. Επιπρόσθετα, σας γνωρίζουμε ότι το βιβλιάριο υγείας πλην των αιτήσεων των μελών οικογένειας των πολιτών τρίτων χωρών, τα οποία ως έμμεσα ασφαλισμένα του συντηρούντος θα προσκομίζουν οικογενειακό, για τις λοιπές περιπτώσεις, (εξαρτημένη εργασία, παροχή υπηρεσιών ή έργου, δεκαετή διάρκεια ή άδεια διαμονής επί μακρόν διαμένοντος) πρέπει να είναι ατομικό.
4. Δεδομένου ότι μεγάλος όγκος πολιτών τρίτων χωρών θα υπαχθεί σε αυτή τη ρύθμιση και λαμβάνοντας υπόψη την καταληκτική προθεσμία υποβολής των αιτήσεων, ήτοι 30/6/2014, σε περιπτώσεις καθυστέρησης έκδοσης του σχετικού εγγράφου αποδοχής δήλωσης παραιτήσεως από τα ένδικα μέσα (βοηθήματα) του αρμόδιου Διοικητικού Πρωτοδικείου είναι δυνατό να γίνει αποδεκτή η δήλωση παραιτήσεως του ενδιαφερόμενου που έχει υποβληθεί στο οικείο Πρωτοδικείο.
Γ. Ζητήματα ανανέωσης ληγμένων αδειών διαμονής χωρίς υπαιτιότητα των ενδιαφερομένων: (σημείο 3 της ενότητας Γ΄ /Τελικές επισημάνσεις, σελ 8 εγκυκλίου 12)
Απαραίτητη προϋπόθεση για να επιδοθούν οι σχετικές άδειες διαμονής που έχουν εκδοθεί ληγμένες με υπαιτιότητα των υπηρεσιών ή οι ενδιαφερόμενοι δεν προσήλθαν να τις παραλάβουν για λόγους ανωτέρας βίας ή λόγω μη αποδεδειγμένης ειδοποίησης τους είναι η κατοχή βεβαίωσης τύπου Α΄. Η ανανέωση των αδειών αυτών δεν τελεί υπό πρίσμα των μεταβατικών διατάξεων και ανανεώνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3386/2005. Εάν η εξέταση τους γίνει μετά την 1/6/2014, ισχύει η διάταξη της παρ. 9 του άρθρου 138 του ν. 4251/2014.
Σε αυτές τις περιπτώσεις οι ενδιαφερόμενοι θα ενημερωθούν προκειμένου να προσκομίσουν τυχόν συμπληρωματικά δικαιολογητικά (π.χ παράβολο ), σύμφωνα με την υπό έκδοση απόφαση καθορισμού δικαιολογητικών, βάσει της παρ. 1 του άρθρου 136 του ν. 4251/2014.
Δ. Μετάπτωση στις αντίστοιχες κατηγορίες του ν. 4251/2014/Διαχείριση εκκρεμών αιτημάτων για χορήγηση /ανανέωση άδεια διαμονής
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 9 του άρθρου 138 του ν. 4251/2014 εκκρεμείς αιτήσεις εξετάζονται υπό το πρίσμα των νέων διατάξεων και των διάδοχων αντίστοιχων κατηγοριών του ιδίου νόμου.
Η συγκεκριμένη διάταξη είναι ιδιαιτέρως κρίσιμη καθώς συνδέει το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο(ν. 3386/2005) με το ισχύον από 1/6/2014 (ν. 4251/2014) και παρέχει στον πολίτη τρίτης χώρας τη δυνατότητα να μεταπέσει στις αντίστοιχες κατηγορίες του Κώδικα. Το μοναδικό ζήτημα που οφείλει να γίνει αντιληπτό από τους ενδιαφερόμενους είναι η υποχρέωση τους να προσκομίσουν τα συμπληρωματικά δικαιολογητικά που θα ορίζονται στην προαναφερόμενη απόφαση καθορισμού δικαιολογητικών.
Εφιστούμε την προσοχή σας στις ακόλουθες κατηγορίες:
α) περιπτώσεις αιτημάτων για χορήγηση άδειας διαμονής για ανεξάρτητη οικονομική δραστηριότητα σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3386/2005 που έχουν υποβληθεί ή θα υποβληθούν σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 24 του νόμoυ αυτού μέχρι και 30/5/2014 πρέπει να εξεταστούν άμεσα από την αρμόδια Επιτροπή και εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις να εκδοθούν οι σχετικές άδειες διαμονής μέχρι την ανωτέρω ημερομηνία.
β) περιπτώσεις αιτημάτων για κάποιες κατηγορίες αδειών διαμονής του ν. 3386/2005, οι οποίες με το ν. 4251/2014 έχουν πλέον μεταπέσει στο καθεστώς της προσωρινής διαμονής με εθνική θεώρηση εισόδου (π.χ tour leaders) θα πρέπει να εκδοθούν ομοίως οι σχετικές άδειες διαμονής μέχρι 30/5/2014.
Επιπλέον, σας γνωρίζουμε ότι από την έναρξη ισχύος του Κώδικα, ήτοι από 1η Ιουνίου 2014, δεν θα απαιτείται πλέον σχετική έγκριση στη μισθωτή απασχόληση, σε κατόχους αδειών διαμονής για οικογενειακή επανένωση (κατά την ανανέωση). Συνεπώς, σε περιπτώσεις εκκρεμών αιτημάτων πολιτών τρίτων χωρών για πρόσβαση στην αγορά εργασίας, οι οποίοι είναι κάτοχοι άδειας διαμονής για λόγους οικογενειακής επανένωσης που λήγει μετά την 1η Ιουνίου 2014, η υπηρεσία σας θα ενημερώνει τον ενδιαφερόμενο για την υποβολή αίτησης επανέκδοσης-αντικατάστασης της σχετικής άδειας διαμονής. Στην επανεκδοθείσα άδεια διαμονής θα υφίσταται επισημείωση επί του πεδίου παρατηρήσεων «παρέχεται πρόσβαση στην αγορά εργασίας», καθώς μόνο με την επίδειξη αυτής θα παρέχεται δικαίωμα ακώλυτης πρόσβασης στη μισθωτή εργασία.
ΣΤ. Θέματα αδειοδότησης δεύτερης γενιάς
Όπως προκύπτει και από την αιτιολογική έκθεση του ν. 4251/2014, ένας εκ των βασικών αξόνων του είναι η διασφάλιση της νομιμότητας της «δεύτερης γενιάς», ώστε να μην «παραμένει δέσμια των γενικών διαδικασιών και προϋποθέσεων ανανέωσης των αδειών διαμονής, με συνέπεια να κινδυνεύει ανά πάσα στιγμή να χάσει τη νομιμότητα της διαμονής της και να εκτεθεί στο ενδεχόμενο της αναγκαστικής απομάκρυνσης της από την Ελλάδα»1. Η σημαντικότερη ρύθμιση για αυτή την κατηγορία πολιτών τρίτων χωρών αποτυπώνεται στη διάταξη του άρθρου 108.
Λαμβάνοντας υπόψη τα προαναφερόμενα και το γεγονός ότι η συγκεκριμένη διάταξη έχει έναρξη ισχύος την 1η Ιουνίου 2014, πολίτες τρίτων χωρών κάτοχοι αυτοτελούς άδειας διαμονής που μπορεί να ανανεωθεί για τον ίδιο ή για άλλο λόγο, μετά τη συμπλήρωση του 21ου έτους της ηλικίας τους και εφόσον οι άδειες τους λήγουν εντός του Μαΐου 2014, έχουν τις εξής εναλλακτικές:
α) Εάν έχουν καταθέσει σχετικά αιτήματα ανανέωσης σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3386/2006, με την έναρξη ισχύος του νέου νόμου, ήτοι από 1/6/2014 δύνανται να υποβάλουν σχετική τροποποιητική αίτηση υπαγωγής είτε στις διατάξεις του άρθρου 108 είτε του άρθρου 76 παρ. 5 ν. 4251/2014, προσκομίζοντας τα απαιτούμενα συμπληρωματικά δικαιολογητικά, όπως αυτά θα ορίζονται στην υπό έκδοση απόφαση του άρθρου 136 παρ. 1.
β) Δύνανται να υποβάλουν εκπρόθεσμη αίτηση (εντός μηνός από τη λήξη της προηγούμενης) υπαγωγής στις διατάξεις του άρθρου 108 προσκομίζοντας τα απαιτούμενα συμπληρωματικά δικαιολογητικά, όπως αυτά θα ορίζονται στην υπό έκδοση απόφαση του άρθρου 136 παρ. 1, με την υποχρέωση καταβολής του σχετικού προστίμου των πενήντα (50) ευρώ.
γ) Μπορούν να ενημερωθούν από τις υπηρεσίες σας, πριν τη λήξη της άδειας διαμονής τους, ώστε να προσέλθουν σε καθορισμένη ημερομηνία, μετά την 1/6/2014 για την ανανέωση των αδειών τους, σύμφωνα με την διάταξη του άρθρου 108. Σε αυτή την περίπτωση το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί από τη λήξη της άδειας διαμονής μέχρι την υποβολή του αιτήματος είναι δικαιολογημένο, και δεν υποχρεούνται σε καταβολή προστίμου.
Επιπρόσθετα πολίτες τρίτων χωρών οι οποίοι στο παρελθόν ήταν κάτοχοι άδειας διαμονής είτε αυτοτελούς είτε του άρθρου 44 παρ. 1η του ν. 3386/2005 (εξαετής φοίτηση ή γέννηση στην Ελλάδα) και υπέβαλαν στη συνέχεια αιτήσεις για ανανέωση άδειας διαμονής για εξαρτημένη εργασία, που εκκρεμούν στις υπηρεσίες, μπορούν με την έναρξη ισχύος του ν. 4251/2014 να υποβάλλουν σχετική τροποιητική αίτηση και να υπαχθούν ομοίως στις διατάξεις του άρθρου 108, εφόσον προσκομίσουν τα δικαιολογητικά που θα απαιτούνται.
Ζ. Λοιπά θέματα
1. Δεδομένου ότι στην αριθμ. 12/2014 εγκύκλιο, υπήρχε διευκρίνιση ως προς την εξαίρεση της παράτασης των αδειών διαμονής για οικογενειακή επανένωση που η ισχύς τους είναι ισόχρονη της ημερομηνίας ενηλικίωσης του τέκνου, θεωρούμε ότι για λόγους χρηστής διοίκησης, πολίτες τρίτων χωρών των οποίων οι άδειες αυτής της κατηγορίας, έληγαν μέχρι την έκδοση της εγκυκλίου έχουν το δικαίωμα υποβολής σχετικής αίτησης ανανέωσης χωρίς να θεωρηθεί εκπρόθεσμη, καθώς δεν είχαν λάβει γνώση.
2. Η προσκόμιση του συμπληρωματικού παραβόλου ύψους εκατόν πενήντα ευρώ προκειμένου να εκδοθεί ή άδεια διαμονής τριετούς διάρκειας των μεταβατικών διατάξεων 138 παρ. 11 και 12 του ν. 4251/2014 είναι υποχρεωτική και δεν υφίσταται εναλλακτική δυνατότητα μη καταβολής και χορήγησης σε αυτόν διετούς διάρκειας άδειας διαμονής βάσει του ν. 3386/2005, καθώς τούτο αντίκειται στο πνεύμα της διάταξης.
3. Σε περιπτώσεις αδειών διαμονής για εξαρτημένη εργασία ή παροχή υπηρεσιών ή έργου, που έληξαν μέχρι και την 30/4/2014 και ο ενδιαφερόμενος πολίτης τρίτης χώρας επέλεξε να καταθέσει αίτηση ανανέωσης εντός μηνός από τη λήξη της κανονικής διάρκειάς της και ενόσω ίσχυε εκ παραλλήλου η παράταση, η νέα άδεια διαμονής θα είναι διετούς διάρκειας σε συνέχεια των χρονικών ορίων της προηγούμενης.
4. Το γεγονός της αλλαγής ασφαλιστικού φορέα, (π.χ. από ΙΚΑ σε ΟΓΑ) δεν κωλύει την αδειοδότηση των ενδιαφερομένων βάσει των ανωτέρω διατάξεων.
Τέλος, σας ενημερώνουμε ότι εντός των προσεχών ημερών, βάσει της εξουσιοδοτικής διάταξης του άρθρου 136 παρ. 1, αναμένεται:
α) η έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης καθορισμού ειδικών δικαιολογητικών που απαιτούνται ανά κατηγορία εθνικής θεώρησης καθώς και για την έκδοση των αντίστοιχων αδειών διαμονής και
β) η επικαιροποίηση του μηχανογραφικού συστήματος με τους νέους τύπους αδειών διαμονής, όπως αυτοί αποτυπώνονται στο άρθρο 7 του ν. 4251/2014.
Ο Γενικός Γραμματέας
Α. Συρίγος
Μάι
2014